WWW.iransahar.LoxBlog.Com
WWW.iransahar.LoxBlog.Com
جامعه امروز
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 5 آبان 1390برچسب:, توسط بهرامی |

 

 

 

خودکشی:
خودکشی در کشورهای مختلف به صورتهای مختلفی تعبیر می گردد. در برخی از جوامع مانند جوامع غربی از خودکشی جلوگیری می شود و در بعضی فرهنگها آنرا عملی افتخار آمیز می دانند . مثلا در ژاپن هاراکیری که یک خودکشی آیینی است یک مرگ آبرومندانه محسوب می گردد(ساراسون ، 1984) .
انواع خودکشی:
1-   فردی
2-   گروهی : این نوع خودکشی نادر می باشد و کمتر از یک درصد  ها را تشکیل می دهد .
تحقیقات نشان می دهد که در اکثر کشورها خودکشی رو به تزاید است . بر اساس گزارشهای منتشر شده در آمریکا میزان خودکشی در فاصله سالهای 1950 تا 1975 افزایش چشمگیری داشته است (مورفی ،وتزل ،1980).
در تحقیقی که در ایران صورت گرفته ،بیشترین اقدام به خودکشی در مردان بین سنینی 20 تا 25 سال و در زنان بین سنین 16 تا 20 بوده است.
اقدام به خود کشی در زنان سه برابر مردان است اما تقریبا 6/0 درصد از زنانی که اقدام به این عمل می کنند جان خود را از دست می دهند در حالی که 2 درصد مردان اقدام کننده مرده اند. به عبارت دیگر اگر چه مردان کمتر از زنان اقدام به خودکشی می کنند اما خودکشی واقعی در بین انان 3 برابر زنان است.
تعداد زیادی از این افراد دوره کودکی بی ثباتی داشته اند ، تاریخچه ای از حوادث فشارزای رئانی در گذشته و حال داشته اند فاقد حمایت کنندگان اجتماعی بوده اند تنها زندگی می کنند و احتمالا اعتیاد به الکل دارند (لویل ،وارن،کیزی ،1987).
 
پیرا خودکشی :
اقداماتی ناکشنده که در ان شخص ماهرانه به خود آسیب می زند یا دارویی را بیش از اندازه مصرف می کند اما خواهان مرگ نیستند و تنها می خواهند احساسات خود رابیان داشته و بر رفتار دیگران نسبت به خود تاثیر بگذارند .
میزان پیرا خودکشی از 2تا 8 برابر خودکشی واقعی در نوسان است .
علل خودکشی :
1-   علل مربوط به جامعه :
جهت گیری نظریه های جامعه شناختی معطوف به مقصر شمردن جامعه است . جامعه در موارد نادر واقعا سبب می شود که شخص مرتکب خودکشی شود. اکثر افراد انتحارکننده انزواجو بوده و بستگی کمی با جامعه دارند . این افراد از دلگرمیهای اجتماعی بی بهره بوده که این ضربه ناشی از فقدان جایگاه اجتماعی - تغییر ناگهانی در ارتباط بین فرد و جامعه - خودکشی را تسریع می کند.
2-   علل مربوط به فرد:
نظریه های روانشناختی تمایل به تاکید بر نقش فرد در تصمیم برای ارتکاب خودکشی دارند. این نظریه ها خودکشی را به عنوان ظهور فوق العاده دشمنی با انگیزه های پرخاشگری که شخص نسبت به دیگران احساس می کند و به درون خویش بازگردانده است توصیف می کند.
نظریه های یادگیری نیز در سبب شناسی رفتارهای انتحاری ، به گنجینه واکنش فرد تاکید می کند و رفتار انتحاری اشخاص مهم را نیز در افزایش خودکشی موثر میداند.
بهترین تبیین برای پیراخودکشی انعطاف ناپدیری کامل روی آوردهای فرد در برابر موقعیتهای دشوار باشد.(شنیدمن ،1980)
 
 منبع: آزاد ، حسین .( 1374) . آسیب شناسی روانی .انتشارات بعثت  

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.